Etablering
Beslut avseende F 6 etablering och dess förhistoria
Karlsborgs flyghistoria tillhör de äldsta i vårt land. Den 29 maj 1913 landade löjtnanten Gösta von Porat med en Nieuport IV G på exercisheden ”Lusharpan” vid Karlsborg. Han gjorde det som en övning i landning utanför den ordinarie basen, som var Malmen. En bidragande orsak kan ha varit att hans fästmö befann sig i Karlsborg.
Exercisheden drog flyget till sig. Man genomförde under 20-talet befästningsövningar, försök med flygradio, artillerledning, riktningsövningar mot flygmål samt målflygning, bombfällning och skjutning från flygplan i trakten av Karlsborg. Allt detta ledde fram till en naturlig fortsättning av flygverksamheten i Karlsborg under 30-talet.
Riksdagen beslöt sommaren 1936 att två nya flygflottiljer skulle sättas upp. En sjätte flygflottilj skulle sättas upp i Karlstad och en sjunde i Karlsborg. Under hösten växlade man flottiljnumreringen så att F 6 kom att hamna i Karlsborg och den sjunde i Karlstad (så småningom på Såtenäs).
F 6 skulle vara en medeltung bombflottilj och utrustas med B 3 (Ju 86K) som börjat licenstillverkas i Sverige av SAAB. På grund av detta beslut började byggnationerna anpassas mot B 3 men strax därefter (våren 1938), ändrade statsmakterna sig och F 6 skulle bli den ”andra lätta bombflottiljen” (den första var F 4).
Från början var tanken att flottiljen skulle byggas upp tämligen långsamt (i huvudsak färdig 1942) men oron i Europa kom att påskynda flottiljens uppbyggnad och den 15 juni beslöts att Kunglig Västgöta Flygflottilj skulle sättas upp den 1 juli 1939.
Till att börja med börja med fick man låna sig fram: 1 Sk 9, 1 Sk 11, 2 J 8 som lån från F 8 och 2 S 6 som lån från F 3. När kriget kom hade man bara en depåstab och en reducerad beredskapsdivision B 4 Hawker ”Hart”.
Meningen var att man skulle få B 6 Republic ”Guardsman” från USA. Men det kom bara två, nr 16 och nr 46. Flygplan nr 16 havererade och nr 46 överfördes till F 8 som stabsflygplan. I stället fick man B 5 år 1941, ersatt av B 17 1943. Flottiljen blev attackflottilj 1947 då man erhöll SAAB A 21 A 3 och jetåldern bröt in 1954 med A 29 ”Tunnan”.
1957 kom A 32 ”Lansen” och den var trotjänare ändra fram till ombeväpningen till AJ 37 ”Viggen” 1977. Viggen blev sedan flottiljen trogen fram till dess nedläggning 1994.